Csajozós nóta

Zenével hódítani – a régmúlt csajozós nótái

A zene és az érzelemkifejezés szorosan összetartozó fogalmak. Egy romantikus, gyertyafényes vacsorát vagy egy meghitt estét elképzelni sem lehet illő aláfestő zene nélkül. De nevezhetőek is ezek vajon csajozós nótának? Mitől lesz valami különösen alkalmas arra, hogy a zene nyelvével jusson be a lányok kegyeibe. Van-e valahol egy összeállított lista a csajozós zenékből?

Ma már zene, ma már a youtube-ról és a playlist-ről kapjuk a zenét, de korábban még csinálni kellett. Ha nem volt eszközünk, akkor hanggal farigcsálták elődeink a hangokat szólamokká. Ha ezeken a nótákon múlott a csajozás sikere, akkor nem lehet panaszkodni, mert az emberiség él és virul. Talán még élnek a családban az ősök sztorijai: hogyan udvarolt ezelőtt 50-80 évvel nagyapád? A választ és a történetet, melyet nagymama könnybe lábadó szemmel mesél, kívülről tudjuk: szerenádot adtak a kiszemelt lány ablaka alatt.

Csajozós nóták az irodalomban

Mondhatjuk tehát, hogy ezek lennének múlt századunk csajozós nótái? Miért is ne, hiszen a célt elérték vele: dallamokkal adták a szeretett lány tudtára érzelmeiket. Vagy ott vannak a közösségi terek, ahol ifjak és hajadonok valamilyen munka végett összegyűltek és népdalokkal szórakoztatták egymást. Szórakozás? Valójában csak egy-két titkos üzenet száll a szélben.

De, hogy még ennél is távolabbra nyúljunk vissza az autentikus csajozási nótákért, nézzük a virágénekeket, melyek azóta vannak lejegyezve, mióta a reneszánszban elterjed a nemzeti nyelvű írásbeliség. Ezek a virágénekek igazi csajozós nóták a maguk pikáns, sikamlós üzenetével. Megannyi kép és képzet, melynek egy célja van: a címzett azt hallja ki belőle, amit neki szánnak. Nade, amiért sikeres csajozós nóták lehettek a maguk idejében az a tartalom direktsége mellett a megfogalmazás rafinált indirektsége. A párválasztás – ezen irodalmi termékek tanúsága alapján – soha nem volt fejfájástól és mesterkedéstől mentes tevékenység.

A csajozós nóták történelme tehát a ma már csak versként ránk maradt virágénekekig nyúlik vissza. Hozzá kell tenni, hogy a szerelmes szövegversek kialakulása már egy másodlagos fejlemény. Eredetileg énekversek voltak, nótajelzéssel. Miért lehetnek a csajozós nóták sikeresek, miért lehet ma egy srác sikeres az ismerkedésben, ha zenével közelít egy lányhoz? Tud valamit, ami különlegessé teszi. Játszik hangszeren, művészetet művel, esztétikailag értékelhető, bizsergetően implicit módon fejezi ki érzéseit.

Csajozós nóták manapság?

Ha megpróbálnánk a 20-21. század csajozós nótáit megtalálni, akkor a popslágerek unalomig sablonozott szövegeiben kellene keresgélnünk? Hiába közhelyek, hiába sírnak arról, hogy elhagyta a “lírai ént” a kedves és most mennyire rossz neki, mégis zenéről beszélünk. Valójában egy igazán jól eltalált hangszereléssel a legromantikusabb estét is be tudja tölteni ez a bizonyos modern csajozós nóta. Vagy tekinthetők vajon csajozós nótának Fluor Tomi számai a két kicsi legó virágénekek képvilágát meghazudtoló metaforáival? Szövegre vagy zenére figyelünk? Még akár kifoghatunk olyan slágergyanús számokat is, melyek aranyigazságokat fogalmaznak meg például azokról “az átkozott nők”-ről (pl. Magna Cum Laude).

Kétségtelen, hogy vannak olyan zenék, számok, melyekkel kedvezőbben lehet alakítani a csajozást. Egy kis szaxofon különös és izgalmas fényt ad az estének, vagy a lírai andalításban is jó ölelkezni. Vannak olyan párok, akik a szeretkezés idejére állítanak össze egy műsortárat, amiben lehet minden, vérmérsékletnek megfelelően.